Удостоверението за данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) е един от документите, без които не можете да приключите сделка за продажба на имот. Ще ви го издадат от общината, на чиято територия се намира имотът. В него е посочена данъчната оценка в лева и наличието или липсата на задължения към бюджета – данък сгради и такса смет.
Защо ви е необходимо удостоверението за данъчна оценка
При имотна сделка дължите нотариална такса, такса за вписване в Агенцията по вписванията, данък за прехвърляне на имота към общината. Размерът им се определя на база на договорената и изплатена цена, когато тя е по-висока от данъчната оценка. Ако сделката е изповядана на стойност, по-ниска от данъчната оценка, то дължимото се изчислява на базата на самата данъчна оценка, вписана в удостоверението. Това изискване на закона не позволява произволно намаляване на данъците и таксите под определен праг.
Документът има още една задача. Той трябва да улесни събирането на данъците. Ако в него е написано, че имате задължения към бюджета, сделката все още може да се състои, но процедурата е доста по-усложнена. Вие трябва да подадете декларация по чл. 264, ал. 4 от ДОПК (Данъчно-осигурителния процесуален кодекс), с която признавате, че имате задължения и се съгласявате да ги погасите, като купувачът преведе дължимата от вас сума за сметка на цената, която сте договорили.
Как да получите удостоверение за данъчна оценка
Необходимо е да подадете молба за издаване на документа в общинската администрация, на чиято територия е имота. Тя може да бъде подадена от всеки. Но готовия документ могат да получат само определени лица:
- собственикът или негов пълномощник. В случай на съсобственост може да го получи и само един от съсобствениците;
- наследник или заветник (получил имота по силата на завещание);
- приобретател на държавен или общински имот.
Всеки от тях трябва да е в състояние да докаже правото си със съответния документ.
Към молбата трябва да приложите копия на нотариалния акт и удостоверението за наследници при наследствен имот, но ще ви трябват и оригиналите – за сверка. В случай че продаваният имот е все още в строеж, то е необходим констативен протокол от общината, който потвърждава до каква степен е завършена сградата. При промяна на адреса (преименуване на улици и квартали) ще ви е необходимо и удостоверение за актуален административен адрес (може да е записано и като „идентичност на адрес“).
За какво да внимавате при получаване на удостоверението за данъчна оценка
Ако в удостоверението има допусната грешка или несъответствие с нотариалния акт, сделката не може да бъде вписана.
Затова е необходимо да бъдете внимателни както за грешки и пропуски от страна на служителите на общината, така и за несъответствия поради допуснати в документацията неточности. Проверете:
- за несъответствия в адреса, квадратурата, прилежащите помещения;
- дали регистрацията на имота е на ваше име. Ако до момента сте пропуснали да го декларирате, преди издаването на документа трябва да подадете декларация по член 14 от ЗМДТ (Закона за местните данъци и такси);
- налични ли са точните лични данни на всеки един от съсобствениците при съсобственост. При неточности и празноти отново ще трябва да подадете декларация по чл. 14 от ЗМДТ. Ако съсобствеността е съпружеска, дори и в документите за собственост да фигурира името само на единия, в удостоверението за данъчна оценка трябва да присъстват имената и на двамата;
- справката за платени или неплатени данъци и такси – при съсобственост проверете какво е положението за всеки съсобственик.
Имайте предвид, че каквато и да е грешката, тя може да бъде поправена веднага на ръка и със заверка с подпис и печат от служителя, без да се налага да чакате наново. Затова, ако се окаже, че имате неплатени данъци, платете веднага и поискайте да поправят документа.
Важно е също да знаете, че ще получите два оригинала на удостоверението. Необходими са ви и двата – за нотариуса и за Агенцията по вписванията. Всъщност, то ви е необходимо не само при покупко-продажба, но и при учредяване на ипотека, рефинансиране на кредит, при дарение.
Другата особеност е срокът на валидност на удостоверението за данъчна оценка. Издадено до 30 юни, то е валидно до 30 юни на текущата година. Издадено от 1 юли, е с валидност до края на годината. Ако обаче сте платили данъците си за цялата година, документът е валиден до края ѝ – независимо кога е издаден, стига в него изрично да е упоменато това.
Срокът за издаване на удостоверение за данъчна оценка е до две седмици от подаване на молбата.
Ние сме Агенция за недвижими имоти „Инвест тайм“ – Варна. За още актуални новини и полезна информация посетете нашата Facebook страница и се абонирайте за канала ни в Youtube.